Välkommen till SFAB

Besöker du oss som privatperson eller företag?

Miljönytta och kundvärde ur ett systemperspektiv

Fjärrvärme är en viktig komponent i Sveriges energisystem för att bidra till ett mer hållbart samhälle. Projektet "Miljöprodukter för fjärrvärme i ett systemperspektiv" som SFAB har varit delaktig i, hade som mål att identifiera och utveckla miljöprodukter som inte bara ger ett kundvärde utan också bidrar till additionell miljönytta. Projektet, som involverade en kartläggning av befintliga miljöprodukter och dialoger med fjärrvärmekunder, resulterade i en forskningsrapport med viktiga insikter och förslag på förbättringar.

Den omfattande inventeringen som gjordes på fjärrvärmeföretag som erbjuder miljöprodukter, visade att de flesta produkter på marknaden idag saknar en additionell miljönytta. Det vill säga en miljöförbättring som är extra eller tillkommande utöver vad som annars skulle ha uppnåtts utan den specifika åtgärden eller produkten. Vanliga exempel på miljöprodukter är allokerad/ursprungsmärkt fjärrvärme och klimatkompenserade produkter.

En enkätundersökning riktad till fjärrvärmekunder visade att det även finns ett behov av miljöprodukter hos dem och att de ser dessa produkter som viktiga för att uppfylla sina interna klimatmål och för att minska sin miljöpåverkan. För att möta detta behov har fyra koncept föreslagits för nya miljöprodukter, utformade ur ett systemperspektiv som stöd till fjärrvärmeföretag. Dessa behöver vidareutvecklas i samverkan mellan fjärrvärmeföretaget och kunderna:

  1. Fjärrvärme för bättre bränslen
  2. Fjärrvärme för miljöförbättrad drift
  3. Fjärrvärme för framtiden (investeringsprodukt)
  4. Klimatkompenserad fjärrvärme i ett systemperspektiv

För att säkerställa att dessa produkter verkligen bidrar till en hållbar utveckling utvärderades de mot kriterier såsom systemperspektiv, additionalitet, transparens, merkostnad, permanens och möjligheten till tredjepartsgranskning.

En annan viktig aspekt som forskningsrapporten lyfter fram är vikten av tydlig kommunikation, att fjärrvärmeföretag använder klart definierade begrepp vid utformningen och marknadsföringen av miljöprodukter. Detta för att undvika missförstånd och förvirring bland kunderna.

Projektet visar att det finns stor potential för fjärrvärme att spela en ännu mer avgörande roll i omställningen till ett klimatneutralt samhälle, men att detta kräver innovation, samarbete och ett tydligt systemperspektiv.

Som ett led i denna utveckling undersöker SFAB nu möjligheten att tillsammans med sina kunder vidare utveckla dessa nya miljöprodukter. Parallellt med detta fortsätter SFAB kontinuerligt sitt engagemang för en mer hållbar framtid genom att fokusera på att minska utsläppen ännu mer från hela sitt fjärrvärmenät.

 

Forskningsrapporten i sin helhet