Välkommen till SFAB

Besöker du oss som privatperson eller företag?

Som fjärrvärmekund hos oss på SFAB har du vissa rättigheter som vi vill informera om gällande klagomål och tvister. Vår ambition är att alltid lösa eventuella klagomål och problem så snabbt och smidigt som möjligt. 

Dina rättigheter via fjärrvärmelagen 

Fjärrvärmelagen (SFS 2008:263) är utformad för att stärka din ställning som kund och säkerställa att du får tydlig och korrekt information om avtal, priser och hur de fastställs och andra viktiga förutsättningar såsom exempelvis energiprestanda och andelen förnybar energi i fjärrvärmesystemet. Lagen ger dig som kund bland annat möjlighet att begära förhandling, medling och uppsägning av ditt fjärrvärmeavtal med oss om vi genomför en ensidig ändring av avtalsvillkoren som är till nackdel för dig som kund. Vi som fjärrvärmebolag är dessutom skyldiga att erbjuda oberoende rådgivning om energieffektiviseringsåtgärder och ge möjlighet att jämföra olika alternativ.

Din rätt till förhandling och medling

Om vi som fjärrvärmeföretag vill ändra avtalsvillkoren på ett sätt som påverkar dig negativt, har du rätt att begära en förhandling om ändringen. Vi som företag måste då förse dig med tydliga skäl för ändringen och tillräcklig information för att du ska kunna bedöma om den är skälig.

En trygg och transparent relation 

Denna lagstiftning är utformad för att skydda dig som kund och ge dig möjlighet att påverka villkoren för din fjärrvärmeleverans. Den säkerställer också att fjärrvärmeföretagen följer tydliga regler för transparens och samarbete, vilket skapar en trygg och förutsägbar relation mellan dig och företaget.

Prisändring – vad gäller då?

Är du som kund inte nöjd med det nya fjärrvärmepriset har du möjlighet att begära förhandling med Södertörns Fjärrvärme AB. En sådan begäran ska göras skriftligt senast tre veckor från dagen då du blev underrättad om det nya priset. 

Skicka begäran om förhandling till:
Södertörns Fjärrvärme AB, Sjöbodavägen 5, Box 3073, 145 03 Norsborg

Om förhandlingen inte leder fram till en överenskommelse mellan dig och SFAB kommer vi att meddela dig att förhandlingen är avslutad. Du har då möjlighet att ansöka om medling hos Fjärrvärmenämnden. Ansökan om medling ska ha kommit in till Fjärrvärmenämnden senast tre veckor från den dag SFAB har meddelat att förhandlingen avslutats.

Om du vill avsluta ditt fjärrvärmeavtal på grund av det nya fjärrvärmepriset, har du möjlighet att göra det inom två månader från det att du informerats om prisändringen. Denna rätt gäller även om du har begärt förhandling eller medling. 

Fördjupa dig i dina rättigheter 

Här hittar du hela Fjärrvärmelagen: Fjärrvärmelagens hemsida 
Läs mer om processen vid begäran om medling på Fjärrvärmenämndens webbplats

Förutom medling via Fjärrvärmenämnden finns det andra sätt att få hjälp med tvistlösning, till exempel genom ombudsmannatjänster eller domstol. Du kan läsa mer om dessa alternativ till exempel Konsumentverket eller Konsumenternas Energimarknadsbyrå, som även kan bidra med rådgivning. 

Om du vill veta mer

Här kan du ta del av hela fjärrvärmelagen:

Fjärrvärmelagens hemsida